بیا تو

B I A 2 B I A 2

بیا تو

B I A 2 B I A 2

سیلوهای سیمان

سیلوهای سیمان



در ادامه مطلب

سیلوی سیمان

 در صنایع ساختمانی، سیمان به ماده ای گفته می‌شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ، شن و ماسه، آجر و غیره بکار میرود. به لحاظ اهمیت کیفیت سیمان در ساخت بتن، معمولا تولید کنندگان آزمایشهای متعددی برای کنترل کیفیت سیمان انجام می‌دهند، اما تنها کیفیت سیمان کافی نیست، نگهداری و ذخیره سیمان و محافظت از رطوبت و هوا نیز از دیگر مسائل مهم در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود.

سیمان در مکانهایی به نام سیلوی سیمان نگهداری می شود. سیلوی سیمان انبار ایستاده ایست که برای ذخیره و نگهداری سیمان به کار می رود.

سیلوها متناسب با مشخصات و محل پروژه مورد نظر می توانند در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته شوند. سیلوها باید در مجاورت بچینگ پلانت نصب شوند تا در موقع نیاز بتوان براحتی از سیمان و مصالح ذخیره شده در آن استفاده کرد.

سیلوی سیمان می تواند در دو نوع ثابت و متحرک ساخته شود، سیلوی ثابت که به عنوان یک دستگاه دائمی در محل کار استفاده می شود و معمولا در ظرفیت های بالا ساخته می شود و سیلوی متحرک که قابل حمل و نقل است و می توان در مواقع نیاز آنرا به محل مورد نظر انتقال داد. سیلوی ثابت خود به دو نوع خود ایستا و ثابت تقسیم بندی می گردد که سیلوی خود ایستا نیازی به اجرای فونداسیون ندارد ولی سیلوی ثابت به کمک فونداسیون در محل مورد نظر نصب و راه اندازی می گردد.

شرکت میکسو قادر است سیلوهایی با ظرفیت 60 الی 200 تن مطابق با نیاز مشتریان و متناسب با شرایط پروژه طراحی و تولید کند.

ساخت سیلوهای ویژه بر اساس موارد بخصوص کاری از جمله تخصص های این شرکت می باشد.

 

 

 

انبارکردن به صورت فله در سیلوها:

مزایای انبار سیمان به صورت فله در سیلوها (شکل3) به شرح زیر است:

- سیمان فله ارزانتر است و پیمانکار مجبور به تخلیه بار یا وقفه در امر برنامه کارگاه جهت تخلیه نخواهد بود.

- نیاز به بردن کیسه‏های سیمان تا محل مخلوط کن نیست. ضایعات ناشی از پاره شدن کیسه‏ها وجود ندارد.

- از آنجا که سیلوها در برابر عوامل جوی نفوذ ناپذیرند فساد سیمان کاهش می‏یابد.

- استفاده از سیلو این امکان را می‏دهد که از ظرفیت کامل مخلوط کن در ارتباط با طرح مخلوط بتون استفاده شود، در حالی که انطباق تعداد کیسه‏های 50 کیلوگرمی سیمان با حجم مخلوط کن دشوار است.

- شرایط کاری تمیزتری بوجود خواهد آمد. به منظور دست یابی به بهترین نتایج ظرفیت انبارکردن بستگی به موارد زیر دارد:

الف ـ حداکثر میزان مصرف سیمان،

ب - مقدار تحویل، اطمینانی که به زمان تحویل می توان داشت و مقدار محموله ها،

ج ـ دسترسی به کارگاه ـ شرایط راه وترافیک.

به ندرت سیلوهایی وجود دارند که پربودن خود را نشان دهند. از این رو باید از ارتفاع سنج (سیلوسنج) که جهت این منظور وجود دارند استفاده کرد.

از آنجا که انتقال سیمان از مخزن کامیون به سیلو به کمک هوای فشرده صورت می‏گیرد، لذا 20 تا 25 درصد اضافه حجم باید برای سیمانی که به تازگی با هوا در سیلو تخلیه شده است منظور نمود.

بعضی از سیلوها مجهز به دستگاهی هستند که به دقت وزن یک کیل از سیمان را اندازه‏گیری کرده و در مخلوط کن تخلیه می‏کنند. استفاده از این دستگاه نیاز به نگهداری منظم و تبعیت از توصیه‏های سازنده دستگاه دارد.

- ماشین حمل و تحویل سیمان متشکل از مخزن تحت فشاری است که مجهز به یک کمپرسور هوا جهت تخلیه بار می‏باشد و راننده مخلوط هوا و سیمانی را که به داخل سیلو منتقل می‏شود کنترل می کند. سیمان به هنگام ورود در داخل سیلو جدا می‏شود، و هوای غبارآلوده را به جای می‏گذارد که قبل از خروج به بیرون نیاز به عبور از فیلتر دارد. اگر بنا بر آن باشد که فیلترها درست عمل نمایند نیاز به نظافت و سرویس مداوم دارند. این امر معمولا با تکان دادن آن ها و دمش هوای فشرده انجام می‏شود.

معمولا سازنده سیلو مشخصا تناوب دوره انجام این وظیفه مهم را تعیین کرده است.

چنانچه فیلترها درست عمل نکنند گرد و غبار به اطراف پخش می‏شود و وضعیت نامطلوبی را برای افراد کارگاه و همسایه‏های مجاور ایجاد می نمایند. چنین شرایطی طبق قوانین و مقررات بهداشت و ایمنی کارگاه‏ها ممکن است تخلف محسوب گردد. اکثر سیلوها دارای شیر کاهش فشار هستند که به صورت کلاهک و یا دریچه تعبیه شده‏اند. چنانچه فشار هوا و یا فشار سیمان زیاد شود شیر کاهش فشار باز می‏شود اگر به این دستگاه ساده توجهی نشود درست عمل نمی‏کند. تجمع و سخت شدن سیمان در اطراف کلاهک دریچه دستگاه سبب اختلال در کار آن می‏شود و دراین صورت انبوهی از گرد و غباربه اطراف پخش می‏شود.

به منظور تسهیل در نگهداری و تعمیرات مداوم سیلوها در برخی از آن ها فیلترها روی زمین نصب شده و لوله‏های خروجی هوا را به آنها وصل کرده‏اند ولی در بیشتر اوقات آنها را در بالا تعبیه می‏کنند که توسط نردبانی قائم قابل دسترسی هستند. نردبان مزبور باید دارای حفاظ ایمنی در اطراف خود باشد که مانع سقوط افراد از آن گردد.

 

منابع:

- استاندارد شماره 2761: آئین کاربرد حفاظت و انبار کردن سیمان در کارگاه ساختمانی

- نشریه 82: راهنمای اجرای سقف های تیرچه بلوک

- نشریه327 : دستورالعمل ساخت و اجرای بتن در کارگاه

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 17 دی 1396 ساعت 02:40 http://www.akbarya.blogsky.com/1391/08/16/post-74/

مرسی از وبلاگ خوبتون
فردا امتحان دارم و راجب سیلو های ایستاده باید مطالعه میکردم
خیلی جامع و کامل بود و الان خیالم راحت شد
بازم ممنون :-)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد